In je persoonlijk voedingsplan krijg je (bijna) altijd het advies om rogge crackers of rogge brood te eten. Vaak vragen mensen mij waarom dat zo is… Rogge is inderdaad niet zo populair als tarwe, maar voor je lichaam veel gezonder! Waarom? Dat vertel ik je in deze blog:

Rogge bevat aminozuren

Rogge bevat hoogwaardige essentiële aminozuren en mineralen zoals ijzer, calcium en zink

Rogge bevat minder pesticiden

Rogge neemt tijdens het groeien veel minder pesticiden op. Tarwe werd behoorlijk gemanipuleerd de afgelopen eeuw, waardoor steeds meer bestrijdingsmiddelen nodig zijn om een goede grote oogst te garanderen. Rogge is een veel robuuster en origineler graan gebleven

Rogge bevat oplosbare vezels

Rogge bevat veel oplosbare vezels, die er voor zorgen dat de koolhydraten langzamer worden omgezet. Hierdoor is het verzadigingsgevoel veel beter en langer bij rogge dan bij tarwe

Rogge zit nauwelijks in kant&klaar producten

Rogge wordt nauwelijks gebruikt als toevoeging in kant&klaar producten en/of andere zakjes en pakjes. Hierdoor eten we veel minder rogge ‘onbewust’ en hebben we minder tolerantie opgebouwd tegen rogge.
Tarwe daarentegen wordt giga veel gebruikt in de meeste brood en broodproducten, maar ook in heel veel kant&klaar producten om te zoeten, te binden, te vullen…. Onbewust krijg je daarmee veel tarwe(gluten) binnen

Rogge bevat minder gluten

Rogge bevat veel minder gluten dan tarwe en spelt. Vaak kunnen mensen die geen tarwe of spelt verdragen, toch genieten van rogge

Rogge is zoeter

De suikers in rogge zijn groter dan die in tarwe, waardoor rogge wat zoeter smaakt. Dit is ook de reden dat rogge beter in koudere gebieden verbouwd kan worden

Rogge versterkt je immuunsysteem

Rogge kan in je darmen fermenteren tot korte keten vetzuren. Deze korte keten vetzuren versterken je immuunsysteem én ze helpen om je bloedsuikerspiegel en je cholesterolwaarden in balans te brengen en te houden

Rogge bevat veel lignanen

Rogge heeft een hoog lignaan gehalte, dwz  fyto-oestrogenen die sterk verwant  zijn aan de menselijke oestrogeen. Door de raffinage processen worden de lignanen veelal verwijderd uit de voedingsmiddelen

Rogge heeft een gunstige invloed op je hormoonhuishouding

Lignanen hebben een gunstige invloed op de hormoonhuishouding en hebben bovendien een krachtige anti oxidant-  en ontstekingsremmende werking. Uit onderzoek blijkt dat lignanen o.a. helpen prostaatvergroting te voorkomen. Overigens is ook lijnzaad rijk aan lignanen!Redenen genoeg om te genieten van je rogge crackers of rogge brood!
Lekker om zo te eten met wat kaas of ham bij voorbeeld, maar maak er eens een lekkere pannenkoek van!

appeltje eitje klaar