Dit heerlijke en gezonde recept voor hummus heb ik gevonden op de website van “FOODSPIRATION” van Birgit. Hummus werd oorspronkelijk altijd gemaakt van gemalen kikkererwten, maar in principe kun je alle bonen en linzen gebruiken om een eigen hummus recept te verzinnen!

Kikkererwten

  • Kikkererwten zijn heel voedzaam, ze zorgen voor lange verzadiging
  • Kikkererwten zijn peulvruchten, geen groenten
  • Kikkererwten zelf weken en koken duurt even, maar je kunt de gekookte porties ook invriezen
  • Kikkererwten kun je na het koken roosteren. Strooi er naar eigen smaak lekkere kruiden over en je serveert een lekker en gezond ‘borrel-nootje’

hummus

Ingrediënten:

Eiwit: Kikkererwten

Groenten: avocado of rode biet of wortel

Verder: knoflook, olijfolie, limoensap, zout&peper

Bereiding:

  1. Giet de bereide kikkererwten in een kom en voeg hieraan twee teentjes knoflook toe
  2. Giet hierover 200 ml olijfolie en mix het geheel met de mixer; als het mengsel te vast is, kan je hier wat water aan toevoegen
  3. Kruid op smaak af met peper en zout en een beetje limoensap
  4. De hummus maak je af naar je eigen smaak:

* Voor hummus met avocado voeg je aan de hummus een avocado toe en mix je dit tot een glad geheel

* Voor hummus met rode biet voeg je aan de hummus een rode biet toe en mix je dit tot een glad geheel

* Voor hummus met wortel snijd je de wortels in stukjes en stoof je ze even in een pannetje zodat ze iets zachter worden. Even af laten koelen en dan bij de hummus voegen, ook dit mix je tot een glad geheel

>> heerlijk om staafjes komkommer, wortel e.d. in te dippen of als groenten spread op je rogge – knäckebröd!

Deze hummus is lekkere, gezonde voeding én helpt je gezond afvallen.
Zoek jij hulp bij afvallen? Neem dan vrijblijvend contact op met voedingscoach Leny. Met het persoonlijk voedingsplan van Metabolic Balance kun je gezond afslanken, je hormoonbalans herstellen én je krijgt veel meer energie!