1 op de 3 Nederlanders heeft er last van … een hoge bloeddruk…
Heb jij er last van?
Cijfers van Volksgezondheid laten zien dat 1 op de 3 Nederlanders (31,4% om precies te zijn) van 30 tot en met 70 jaar een hoge bloeddruk heeft.
Mannen hebben iets vaker een hoge bloeddruk dan vrouwen. Met name de laatste jaren is het aantal mannen met hypertensie gestegen…

Oorzaken van hoge bloeddruk:

Waarom de ene persoon wel een hoge bloeddruk krijgt en een ander niet is niet altijd duidelijk.
Mogelijke oorzaken zijn wel aan te geven:

  • overgewicht
  • te veel zout, uit met name geraffineerde voeding
  • stress
  • alcohol
  • weinig beweging

Gevolgen van hoge bloeddruk:

  • Van een hoge bloeddruk merk je over het algemeen niets…maar
  • De risico’s op aandoeningen zoals een beroerte, een hartinfarct en zelfs dementie kunnen tot 4 x groter zijn als je hoge bloeddruk hebt!
  • Bij langdurige hoge bloeddruk kunnen je aderen beschadigen en kunnen er vele complicaties optreden met zelfs een hartstilstand als gevolg
gezonde voeding voor je hoge bloeddruk

6 gezonde tips bij een hoge bloeddruk

Medicijnen geven vaak veel en nare bijwerkingen…
Daarom 6 gezonde tips om je hoge bloeddruk te verlagen:

TIP 1: een gezond gewicht

Buikvet niet zo maar vet. Het buikvet produceert verschillende stoffen die laaggradige ontstekingen veroorzaken. En ook stoffen die een vernauwende invloed op de bloedvaten hebben.
Vermindering van je buikvet zorgt ervoor dat er minder van deze stoffen worden gemaakt. Vaak is het nodig om je medicatie aan te passen. De ervaring met Metabolic Balance leert dat die aanpassing meestal al snel kan gebeuren. Daarom is extra controle van je hoge bloeddruk nodig.
Jouw huisarts zal niet de eerste zijn die versteld staat van de effecten😉

TIP 2: eet onbewerkte, verse gezonde voeding

Met name kalium, magnesium en calcium helpen je hoge bloeddruk te verlagen.
Deze stoffen zitten m.n. in onbewerkte voeding. Bijvoorbeeld groene bladgroenten, tomaten, (zoete) aardappels, meloen, banaan, avocado, sinaasappels, bessen en abrikoos, zuivel, tonijn en zalm, noten en zaden, bonen, volkoren granen en peulvruchten

TIP 3: donkere chocolade

Neem dagelijks een stukje bittere, pure chocolade. De donkere chocolade bevat stofjes die zorgen voor bloedvatverwijding wat je hoge bloeddruk vermindert

TIP 4: eet/drink regelmatig:

knoflook, kiwi’s, lijnzaad, granaatappelsap, hibiscusthee, rode bietensap

TIP 5: beweging & ontspanning

zorg dagelijks voor voldoende beweging én voor voldoende ontspanning

TIP 6: roken en alcohol

stop met roken en drink geen of minder alcohol

Kies jij voor je gezondheid en voor het verlagen van risico’s van je hoge bloeddruk?
Kom vrijblijvend langs voor een intake gesprek bij FiguurNatuur!

BRON: ahealthylife