Een vette huid en gezonde voeding

Iedereen vindt het mooi en belangrijk: een gezonde, stralende huid. Stralend ja, niet vet. Op een vette huid zit niemand te wachten. Niets vervelender dan wakker worden met een glimmend gezicht of er na een tijdje achter komen dat je make-up zowat van je gezicht afglijdt…

Hoe herken je een vette huid?

Een vette huid glimt en is vettig op je neus, wangen, kin en je voorhoofd. Je hebt met dit huidtype ook meer kans op puistjes en mee-eters. Als je een vette huid hebt, produceert je huid meer talg dan normaal. Door deze hoge talgproductie kan de bacteriegroei in je huid toenemen waardoor je poriën verstopt raken en er ontstekingen kunnen ontstaan. Met onzuiverheden als resultaat

acne

acne

Wat kun je er aan doen?

Je huid is het grootse orgaan van je lichaam en staat met van alles in verbinding. Door goed op je voeding te letten kun je dus al heel veel voor je huid doen. Vergeet dure cremes en peelings, goede voeding is veel belangrijker! Het gaat vooral over het vermijden van sommige voedingsstoffen en het juist toevoegen van andere.

Gezonde voeding tegen een vette huid

  1. Zorg voor voldoende Omega 3 vetten

Je kunt de vetproductie van je huid verminderen door ongezonde verzadigde vetten te verminderen en te vervangen door omega 3 vetten. Verzadigde vetten vind je terug in volle melk, rood en vet vlees. Gefrituurd en veelvuldig bewerkt voedsel zoals chips, frietjes en koekjes zitten vol transvetten. Verzadigde en transvetten worden gelinkt aan een verhoogd cholesterol dat invloed heeft op de conditie van je huid en kan deze aantasten. Probeer deze slechte vetten te vermijden. Vervang ze door gezonde omega-3 vetten. Omega 3 zorgt, als je last hebt van acne, voor minder roodheid op je huid en houdt je huid in goede conditie. Gezonde voeding met met extra veel omega-3: vette visnotenlijnzaad (zeer hoge concentratie omega-3), avocado en soja bonen

2.  Zorg voor voldoende zink, vitamine A en vezels

Deze vitaminen en mineralen zijn belangrijk voor een gezonde huid. Zink vind je onder andere in kipamandelen en druiven. Vitamine A zit in (wederom) vette vis en groentes als wortelenspinazie en broccoli. Vezels zorgen voor de afvoer van gifstoffen, je vindt ze in volkoren producten en citrus fruit. Vooral grapefruit is een echte superfruit voor de vette huid! Met een handje amandelen krijg je in 1x een heleboel goede voedingsstoffen voor je huid binnen!

3. Eet voedsel met een lage glycemische index

De glycemische index (GI) is een maat die aangeeft hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Dit heeft invloed in hoe snel je bloedsuiker spiegel stijgt en dit beïnvloedt weer de conditie van je huid en kan zorgen voor een sterkere vetproductie. Koolhydraten met een hoge glycemische index zijn onder anderen “lege meelproducten” als witbrood, cornflakes, muesli. Vermijd deze producten dan ook en vul je dieet aan met koolhydraten met een lagere glycemische index zoals havermoutbonen en groenten. De GI van een product kan variëren. Het heeft er ook mee te maken hoe je het klaarmaakt

havermout

havermout

Ook ‘gezonde’, natuurlijke suikers als honing, rietsuiker en maltose hebben een hoge GI. Deze triggeren de hormonen die je bloedsuiker laten stijgen, wat kan zorgen voor een overmatige vetproductie.

4. vervang dierlijke zuivel eens door een plantaardige variant

Zuivelproducten als melk en yoghurt kunnen de productie van mannelijke hormonen verhogen, die de insuline productie in je lichaam laten stijgen. Dit gebeurt op een vergelijkbare manier als voedsel dat je bloedsuikerniveau doet stijgen. Hierdoor kan zuivel acne-gerelateerde klachten verergeren en het verouderingsproces van je huid versnellen. Wees niet bang dat als je zuivel gaat minder je onvoldoende calcium binnen krijgt. Door over te stappen op plantaardige vervangers als soja-rijst- en amandel-melk krijg je voldoende voedingstoffen binnen maar met een minder schadelijk effect op je huid

 5. drink veel water

Veel water drinken is goed voor elk type huid. Je huid bestaat voor een groot deel uit water. Het drinken van voldoende water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen en het gezond houden van je lichaam. Ook groentes waar veel water inzitten, zoals komkommer, hebben een hydraterend effect en zijn goed voor je huid!

Zoek jij hulp bij gezond eten en gezond afvallen?
Neem dan vrijblijvend contact op met voedingscoach Leny. Met het persoonlijk voedingsplan van Metabolic Balance kun je gezond afslanken, je hormoonbalans herstellen én je krijgt veel meer energie!